Stall Jälsta

Direktlänk till inlägg 16 juni 2011

Brian dålig

Av Johansson - 16 juni 2011 00:18

sitter nu vaken för att jag orolig över Brian. När jag idag tog in Brian för att rida honom var han som vanligt. Dock hade han i fram på höger karled som några stycken sticksår där det var pyttelite blod, men Brian är inte så känslig och han ömmade inget så sadlade på och red lite åkern. Jag kände ganska fort att han inte var som vanligt i traven. Han kändes väldigt ömfotad och stel. Jag red upp på grusvägen och travade där och det visade samma, likaså när jag steg av och trava för hand med honom. Jag tog in honom och kollade igen, kände, tryckte och tog tempen på honom. Han visade inga tecken på att vara dålig. Jag satte på BOT täcket och släppte ut han i hagen.


Nu vid elva ikväll gick jag ut och kolla till hästarna samt att jag skulle ta av Brian hans täcke. Jag kollade då hans karled som var väldigt mycket sämre. Han var mer ömfotad, svullen runt om, varm men han hade dock ingen feber. Där bak där det går inåt och ner mot hoven så var han som uppflikad och som öppet sår.  Jag ringde Ultuna för att rådfråga och fick prata med den mest inkompetenta veterinären. Det ENDA han sa under hela samtalet var hej och att jag skulle spola med kallt vatten. Inget att det kunde vara ett bett elller att jag ska vara vaksam eller att han ska stå inne. Jag har ingen erfarenhet av sånt här, men min och mammas teori är att han har blivit ormbiten. Jag har ställt kl på 03.30 inatt för att gå ut och kolla till honom och sen imorogn kl 7 blir det att ringa vår veterinär Cecilia för mer information. 


Hatar sånt här att inte veta och tänk om min bästa vän blir tvärt dålig. Jag tänker så mycket när sånt här händer. Får se om jag kommer kunna sova något inatt. Det enda jag önskar är att det ska sluta bra för min älskade bästa vän Brian. <3





/ Ebba 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johansson - 9 maj 2012 17:58

            Idag provade jag en sadel som jag inte provat på Brian förut. Det är en wintec 500 dressyr med storlek xvid bomjärn i. Dom första bilderna är tagna före ridning med en sadelgjord som är halvdant tilldragen och den sista bilden är...

Av Johansson - 29 april 2012 14:49

  Efter morgonhöt valde Micro och Brian att sola lite i värmen Vissa tröttare än andra... Kanske inte... "Jaha, var du här??" Sedan blev det en ridtur i värmen(!!!) Sedan fixade jag till en annan hage lite snabbt, så nu få...

Av Johansson - 29 april 2012 14:46


Här är Lovette som Ebba och jag har börjat rida lite nu på senaste tiden. Det är våran mosters familjs häst! Lovette är en nordsvensk på 9(?)år och är väldigt lite riden. Hon kommer förhoppningsvis hem till oss i slutet på juni och är här så länge so...

Av Johansson - 15 april 2012 20:06


   

Av Johansson - 8 april 2012 12:39


   ...har ebba och jag fått ett hörn som ska likna en sadelkammare i garaget! Mycket bättre än innan, nu är det ordning och reda :)   / Klara ...

Ovido - Quiz & Flashcards