Stall Jälsta

Direktlänk till inlägg 14 februari 2011

Equiterapeut

Av Johansson - 14 februari 2011 21:40


  


Jag tänkte berätta lite om min eqiuterapeut Monika Smith som jag har till Brian. Jag hittade Monika på SVEF (Svenska Equiterapeutförbundet) och gick in på hennes hemsida (www.hastrorelsen.5min.se). Jag tog först kontakt med henne via mail och berätta lite om Brian och hon svarade och sen hördes vi via telefon. Vi bestämde tid och i oktober (tror jag) var hon här första gången. 


Vid första besöktet går hon igenom:

  • Ser hur hästen rör sig på rakt spår
  • Frågar hur hästen är, väldigt små saker har betydelse!!
  • Känner igenom hästen
  • Berättar lite vart problemen sitter i kroppen på hästen
  • Knäcker till hästen
  • Masserar
  • Sätter apupukturnålar

Efter behandlingen bokar vi ny tid och jag går en promenad med Brian på 20 min och de följande två dagarna efter ska hästen skrittas vid hand på 20 min. Fjärde dagen får du skritta från ryggen med inga krav. Detta för att det bildas så mycket slaggrprodukter i kroppen som ska ut. Se till att din häst har tillgång till rikligt med vatten efter besöken! 


När det har gått ett par veckor kommer Monika på återbesök och ser hur det har gått. Vi går igenom samma saker som vid första besöket men inte så ingående beskrivningar då vi alla vet vad det handlar om. Det är väldigt lätt att få kontakt med Monika och hon förklarar saker på ett oerhört bra sätt så att jag som ägare hela tiden ska hänga med på vad hon gör med hästen.


Jag kan verkligen rekomendera Monika eller equiterapi överhuvudettaget. Du behöver inte ha en häst som har rörelsestörning eller som ska rehabilteras för att använda dig utav en epuiterapeut, utan ha det som ett förbyggande syfte för din häst för att förhindra skador.


Jag har bestämt att ta ut Monika med jämna mellanrum för att underhålla Brian och hans muskulatur, både han och jag mår bättre. Imorgon (15/2) ska hon komma hit på sitt första "underhållsbesök"  som känns jätteskönt. 


/Ebba

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johansson - 9 maj 2012 17:58

            Idag provade jag en sadel som jag inte provat på Brian förut. Det är en wintec 500 dressyr med storlek xvid bomjärn i. Dom första bilderna är tagna före ridning med en sadelgjord som är halvdant tilldragen och den sista bilden är...

Av Johansson - 29 april 2012 14:49

  Efter morgonhöt valde Micro och Brian att sola lite i värmen Vissa tröttare än andra... Kanske inte... "Jaha, var du här??" Sedan blev det en ridtur i värmen(!!!) Sedan fixade jag till en annan hage lite snabbt, så nu få...

Av Johansson - 29 april 2012 14:46


Här är Lovette som Ebba och jag har börjat rida lite nu på senaste tiden. Det är våran mosters familjs häst! Lovette är en nordsvensk på 9(?)år och är väldigt lite riden. Hon kommer förhoppningsvis hem till oss i slutet på juni och är här så länge so...

Av Johansson - 15 april 2012 20:06


   

Av Johansson - 8 april 2012 12:39


   ...har ebba och jag fått ett hörn som ska likna en sadelkammare i garaget! Mycket bättre än innan, nu är det ordning och reda :)   / Klara ...

Ovido - Quiz & Flashcards